Ce înseamnă conducerea în echipaj dublu?
Conducerea în echipaj dublu înseamnă transport rutier efectuat de doi șoferi în același vehicul. Acest sistem permite o utilizare mai eficientă a timpului de lucru al șoferilor, respectând în același timp normele legale privind odihna. O echipă formată din doi șoferi poate lucra mai mult decât un șofer care conduce singur, ceea ce permite ca transportul să ajungă la destinație mai rapid. De asemenea, echipajul dublu reduce opririle și facilitează o planificare mai eficientă a traseului.
Bazele legale ale timpului de lucru în echipaj dublu
Reglementările privind conducerea în echipaj dublu sunt stabilite prin Regulamentul (CE) nr. 561/2006, care definește, printre altele, timpul de conducere al echipajului și obligațiile angajatorului.
Conform reglementărilor:
- Un echipaj multisofer înseamnă o situație în care cel puțin doi șoferi sunt prezenți în vehicul pe durata fiecărei perioade de conducere dintre două perioade consecutive de odihnă.
- Al doilea șofer poate intra în echipaj în prima oră de conducere.
- După acest interval, prezența sa în vehicul este obligatorie.
Timpul de lucru în echipaj dublu
Regula de bază prevede că timpul de lucru al unui șofer într-un echipaj multisofer poate fi de până la 30 de ore, ceea ce reprezintă o extindere față de sistemul cu un singur șofer (24 de ore). Fiecare șofer poate conduce maximum:
- 9 ore pe zi (cu posibilitatea de prelungire la 10 ore de două ori pe săptămână),
- 4,5 ore fără pauză, urmate de o perioadă de odihnă de 45 de minute.
Un avantaj al muncii în echipaj dublu este faptul că, în timp ce un șofer conduce, celălalt poate rămâne în stare de disponibilitate, ceea ce este considerat pauză. Acest lucru permite evitarea opririlor pentru pauze obligatorii și extinderea timpului de conducere al echipajului.
Cum este organizată schimbarea șoferilor?
Repartizareatimpului de lucru al șoferului Într-o distribuție dublă, ar trebui să fie bine planificat. Diagrama de mai jos prezintă un exemplu de grafic:
- Șoferul A conduce vehiculul timp de 4,5 ore, iar șoferul B rămâne în stare de disponibilitate.
- Șoferul B preia volanul pentru următoarele 4,5 ore, iar șoferul A se odihnește.
Se repetă ciclul până la atingerea limitei zilnice de timp de conducere. La sfârșitul ciclului, conducătorii auto trebuie să se odihnească cel puțin 9 ore pe zi.
Odihna și timpul de așteptare în echipaj dublu
Reglementările clarifică faptul că timpul dublu de lucru nu include odihna. Un șofer care se află în cabină, dar nu conduce, nu poate folosi un fotoliu extensibil. Reglementările îi impun să rămână așezat, ceea ce exclude posibilitatea de a dormi efectiv.
Utilizarea tahografului în echipaj dublu
În caz de ocupare dublă, fiecare conducător auto trebuie să aibă card tahograf. Dispozitivul înregistrează activitatea ambilor șoferi, luând în considerare:
- timp de conducere,
- timp de așteptare,
- perioadă de odihnă.
La schimbarea conducerii, cardurile trebuie reîncărcate în tahograf. Erorile în înregistrarea activității pot duce la amenzi în timpul controalelor rutiere.
Avantajele și dezavantajele muncii în echipaj dublu
Avantaje:
- Posibilitatea de a conduce timp de până la 20 de ore pe zi,
- Transport mai rapid,
- Responsabilități partajate și mai puțină oboseală în comparație cu un sistem cu o singură persoană.
Dezavantaje:
- Odihna în șezut reduce confortul la locul de muncă,
- Colaborarea cu celălalt șofer necesită o bună comunicare,
- intimitate redusă în cabină.
Echipaj dublu și remunerația
Șoferi cu sarcini duble se pot aștepta să fie plătiți între 8.000 PLN și 12.000 PLN net pe lună, în funcție de companie și de tipul de traseu. În unele țări europene, timpul de gardă este contabilizat ca muncă cu normă întreagă, ceea ce crește salariul.
Sancțiuni pentru depășirea timpului de lucru în echipaj dublu
Depășirea timpului maxim de conducere în echipaj dublu este sancționată sever. În funcție de țară și de gravitatea încălcării, atât șoferii, cât și transportatorii pot suporta consecințe financiare și administrative.
În Uniunea Europeană, valoarea amenzilor pentru încălcarea reglementărilor este stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 561/2006 și prin legislațiile naționale ale statelor membre.
Exemple de sancțiuni:
- Depășirea timpului zilnic de conducere cu 1-2 ore – Amendă de la 200 la 500 de euro,
- Lipsa pauzei obligatorii de 45 de minute după 4,5 ore de conducere – Amendă de până la 1000 de euro,
- Lipsa perioadei de odihnă zilnică sau săptămânală – amendă de la 1000 la 3000 de euro,
- Manipularea tahografului – Până la 10 000 EUR și o amendă administrativă pentru societatea de transport.
În plus, în unele țări (de exemplu, Germania, Franța), pentru încălcări grave, șoferii pot fi temporar privați de dreptul de a conduce camioane. Transportatorul poate, de asemenea, suporta consecințe, cum ar fi pierderea licenței de transport.
Concluzie
Munca în echipaj dublu permite utilizarea mai eficientă a timpului de conducere al echipajului, accelerând livrările și asigurând un nivel mai ridicat de siguranță în transport. Acest sistem are și dezavantaje, cum ar fi confortul limitat al odihnei și necesitatea unei cooperări strânse între șoferi. Totuși, datorită remunerației mai mari și posibilității de a conduce pe perioade mai lungi, echipajul dublu rămâne o soluție atractivă în industria transporturilor.
Citește și:
Praca w porze nocnej – kogo uznajemy za pracującego w godzinach nocnych?
Czas pracy kierowcy