Industria transportului din Polonia se confruntă cu o provocare majoră – lipsa de șoferi calificați. Deși șoferii proaspăt licențiați obțin permisul de conducere categoria C+E, de multe ori nu sunt pregătiți corespunzător pentru a lucra cu camioane grele, ceea ce afectează negativ eficiența lor și siguranța pe drumuri. Pentru a răspunde cererii tot mai mari de șoferi experimentați, sectorul de transport ar trebui să colaboreze strâns cu centrele de formare, instituțiile care eliberează licențe și agențiile de recrutare. Ce provocări întâmpină educația și formarea șoferilor profesioniști? Este sistemul actual de formare din Polonia suficient?
Deficitul de șoferi pe piață
Lipsa de șoferi reprezintă una dintre cele mai mari provocări pentru sectorul de transport din Polonia. Conform raportului TLP și PwC „Transportul viitorului. Perspectivele dezvoltării transportului rutier în Polonia în perioada 2020–2030”, deficitul de șoferi este de aproximativ 200.000, în condițiile în care cererea se ridică la aproximativ 950.000 de persoane. Această lipsă duce la întârzieri în livrări, creșterea costurilor operaționale și dificultăți în realizarea comenzilor. Polonia se confruntă cu una dintre cele mai grave crize de personal din acest sector în Europa, ceea ce afectează negativ activitatea operațională a companiilor de transport și încetinește creșterea economică a țării.
Cauzele lipsei de personal în rândul șoferilor
Principalele cauze ale acestei situații includ:
- Disponibilitatea limitată a cursurilor de formare,
- Timpul lung de așteptare pentru obținerea permisului de conducere pentru camioane,
- Lipsa de adaptare a cursurilor la cerințele actuale ale pieței.
Pregătire slabă în cadrul cursurilor
Îmbunătățirea calității cursurilor pentru șoferi este esențială pentru îmbunătățirea standardelor din sectorul de transport. Rezultatele cercetărilor arată că educația șoferilor polonezi necesită schimbări fundamentale. În prezent, majoritatea companiilor de transport angajează echipe mici de șoferi, ceea ce adâncește problema. 43% dintre companii angajează nu mai mult de 10 șoferi, iar doar 23% au echipe de peste 100 de persoane. Cu toate acestea, calitatea pregătirii profesionale a șoferilor este evaluată de antreprenori ca fiind suficientă (39%) sau insuficientă (37%).
Problema echipamentului de formare
Legislația actuală permite formarea șoferilor pe camioane cu remorci, în loc de ansambluri de camioane cu semiremorci. Aceasta este o soluție mai ieftină și mai ușor de implementat, dar nu pregătește suficient șoferii pentru a lucra în condiții reale de transport. Transportatorii cer de ani de zile introducerea formării pe echipamente moderne și mai grele, ceea ce a fost parțial inclus în reglementări. Cu toate acestea, multe centre de formare încă folosesc vehicule învechite, ceea ce face ca noii șoferi să învețe să lucreze cu ansambluri de camioane abia la angajatorii lor viitori.
Necesitatea unei dotări mai bune
Ministerul Infrastructurii a prelungit posibilitatea de a utiliza reglementările care permit formarea pe remorci până în 2027, însă se preconizează că din 2026 formarea și examenele pentru candidații la permisul de conducere C+E se vor desfășura exclusiv cu camioane cu semiremorci. Această decizie este un răspuns la protestele transportatorilor, care subliniază că utilizarea „tandemelor” în formare nu corespunde nevoilor reale ale pieței de transport.
Dificultăți în obținerea permisului pentru echipamente speciale
O altă provocare este lipsa calificărilor corespunzătoare pentru ansamblurile specializate, cum ar fi cisternele sau silozurile, care necesită permise ADR pentru transportul mărfurilor periculoase. Cursurile pentru aceste ansambluri sunt costisitoare, motiv pentru care mulți șoferi nu le urmează. În plus, lipsesc locurile de formare practică pe astfel de vehicule.
Pierderi cauzate de formarea insuficientă
Metodele actuale de formare și examenele nu reflectă condițiile reale de lucru, ceea ce forțează companiile de transport să investească suplimentar în formarea șoferilor pentru a manipula corect ansamblurile grele și a executa manevre complexe. Aceasta generează costuri suplimentare și riscuri pentru firme, precum și poate duce la frustrare și descurajare în rândul noilor angajați, ceea ce dăunează pe termen lung întregii industrii.
Necesitatea reformei sistemului educațional
Sistemul educațional pentru șoferi din Polonia necesită schimbări urgente. Programele de învățământ trebuie să fie adaptate la nevoile actuale ale pieței muncii. Potrivit cercetărilor, 80% dintre angajatori se confruntă cu dificultăți în recrutarea de angajați calificați, chiar dacă mulți tineri din Polonia nu pot găsi un loc de muncă. Cheia este creșterea calificărilor profesionale și adaptarea programelor educaționale la cerințele sectorului de transport.
Modelul educațional dual în transport?
O soluție ar putea fi creșterea numărului de locuri pentru învățământul dual, care combină învățătura profesională cu practica în întreprinderi. Un exemplu de colaborare eficientă este inițiativa Clip Group din Swarzędz și a Universității de Logistica. Companiile ar trebui să participe activ la crearea programelor educaționale și să pună la dispoziție spații de formare pentru a instrui angajați cu abilități necesare pe piață.
Cazul Asmo Solutions: cum să combatem lipsa de șoferi
Agenția de recrutare Asmo Solutions a dezvoltat două programe – Asmo Academia și Asmo Profit – pentru a combate problema lipsei de șoferi calificați. Programele se bazează pe colaborarea cu clienți din sectorul de transport, care pun la dispoziție vehiculele lor pentru formarea internă, dar și pe parteneriate cu școli de șoferi care formează șoferi în condiții preferențiale.
Cooperarea administrației, educației și sectorului de transport
Pentru a rezolva eficient problema lipsei de șoferi calificați, este esențială o colaborare strânsă între companiile de transport, centrele de formare, instituțiile educaționale și administrația publică. Doar prin eforturi comune se poate pregăti eficient noi șoferi pentru a lucra în sectorul de transport.
Rolul statului în rezolvarea crizei de personal
Statul trebuie să se implice activ în soluționarea problemei lipsei de personal, prin sprijin financiar pentru centrele de formare, achiziționarea de noi echipamente de formare și rambursarea parțială a costurilor pentru obținerea permisului de conducere. Astfel de inițiative pot îmbunătăți semnificativ eficiența economiei poloneze, în care transportul joacă un rol crucial.
Recomandări pentru îmbunătățirea situației
Pentru a îmbunătăți situația din sectorul de transport, sunt necesare acțiuni coordonate la nivel guvernamental și local. Recomandările cheie includ:
- Investirea în echipamente moderne de formare și infrastructură educațională,
- Reducerea timpului de așteptare pentru examene prin creșterea numărului de examinatori și termene disponibile,
- Crearea de programe cofinanțate de stat și de întreprinderi private, care să vizeze creșterea calificărilor șoferilor,
- Adaptarea modelelor din alte țări, unde programele similare au adus beneficii semnificative.
Este important să investim în dezvoltarea angajaților actuali
Piața muncii din transport se confruntă cu lipsa de șoferi, de aceea este important nu doar să investim în educația noilor angajați, dar și în dezvoltarea calificărilor angajaților actuali. Companiile care investesc în dezvoltarea angajaților lor pot construi un avantaj competitiv. Tot mai multe companii de transport sunt conștiente de acest lucru și intenționează să investească în noi competențe pentru angajații lor.
Concluzie
Pentru a rezolva problema lipsei de șoferi calificați în sectorul de transport din Polonia, sunt necesare acțiuni coordonate pe diferite nivele. Investițiile în programe moderne de formare, o mai bună adaptare a educației la cerințele pieței și sprijin financiar din partea statului pot îmbunătăți semnificativ situația, susținând în același timp creșterea economică a țării.
Verifică ofertelere de muncă
De asemenea, vezi: Cât câștigă un șofer CE?